W Muzeum Plakatu w Wilanowie można zobaczyć wystawę “ Plakat – remediacje” przygotowaną przez Davida Crowleya. Jest to wystawa tekstowo-wizualna, która wymaga od zwiedzających wysiłku, bo jest naprawdę dużo czytania. Kuratora interesuje moment, w którym plakaty – bardzo szeroko pojęte, bo może nim być również transparent niesiony na demonstracji – zaczynają żyć swoim życiem. W tym celu zaprojektowano boksy i zaułki podporządkowane wybranej historii. O wadze prezentowanego plakatu decyduje siła przebicia. Niektóre z nich stały się sławne, bo pojawiły się w odpowiednimi miejscu i w odpowiednim czasie.

Wystawa poświęca sporo miejsca niszczeniu plakatów i reklam. Crowley pokazuje np. zbiór filmów na YouTube. Na jednym z nich zwolenniczka Donalda Trumpa rwie transparent Latynosa protestującego przeciw kandydatowi na prezydenta.

Ciekawym aspektem tego wydarzenia jest pokazanie poprzez plakaty najnowszej historii. Przykładem z rodzimego podwórka jest plakat „W samo południe” zaprojektowany przez Tomasza Sarneckiego z okazji wyborów 4 czerwca 1989 roku.

Dwie inne biennalowe wystawy, bardziej tradycyjne, to „Wieża Babel” w Salonie Akademii oraz „50/50/50” w Promie Kultury na Saskiej Kępie. Obie wypadają blado. W Salonie Akademii można po prostu zobaczyć plakaty, które wygrały biennalowy konkurs na przestrzeni lat. W przypadku Promo trudno w ogóle mówić o kryteriach doboru prac.

PL 03493 PL 12888 PL 16135 PL 17968 - 04763

PL 18560 PL 18911 PL 21928 PL 24177 PL 27896 PL 34836 PL 37052 PLO 00343 PLO 02270 PLO 04108 PLO 05240 PLO 07895 PLO 07944 PLO 08472 PLO 09688 PLO 10902 PLO 10968 PLO 11259 PLO 12963 PLO 13196 PLO 18245 PLO 20530 PLO 20065 PLO 21405 PLO 23870 PLO 24290 PLO 24829 (4) PLO 24878 (2)

Plakat – remediacje, wystawa główna

Muzeum Plakatu w Wilanowie

Stanisława Kostki Potockiego 10/16

12 czerwca – 25 września 2016